Sindrom izgaranja
Datum objave: Utorak, 18. 5. 2010.

Burn out – sindrom izgaranja

Sindrom izgaranja na poslu je stanje psihofizičke iscrpljenosti uzrokovane pretjeranim i prolongiranim stresom.

To je progresivni gubitak energije i smislenosti vlastitog rada koje najviše doživljavaju ljudi u pomažućim profesijama. Za razliku od umora, on uključuje promjenu stavova prema poslu i ponašanja prema pacijentima.

Najugroženiji su oni koji su svoj rad započeli s puno entuzijazma i očekivanja, sa silnom željom za uspjehom ili za pomoći drugim ljudima. U toj fazi osoba neracionalno troši energiju. Slijedi razdoblje “prizemljenja”, kada se posao obavlja, ali ne sa istim oduševljenjem, shvaća se i postojanje drugih interesa u životu. Treća faza je faza frustracije kada se preispituje smisao i učinkovitost svoga rada te faza apatije obilježena povlačenjem i gubitkom interesa

Sindrom izgaranja nastaje zbog:

  • osobina samog liječnika – nedovoljna motivacija i stimulacija, nesklad očekivanja i učinaka, radoholizam, anksioznost, depresija
  • osobine pacijenta – nespremnost na suradnju, problemi bez mogućnosti izlječenja, stalne žalbe i prigovori
  • uvjeta rada i organizacije – neopremljenost, prekomjerna opterećenost, nejasno definirana podjela posla, pomanjkanje odmora, rasap energije i vremena
  • psihosocijalne klime – rivalitet, nepovjerenje, nesigurnost, natjecateljski odnosi, stalni konflikti, pomanjkanje duha zajedništva, trošenje energije na preživljavanje u neprijateljskoj radnoj okolini

Simptomi izgaranja su:

  • tjelesni – kronični umor, iscrpljenost, probavne smetnje, prekomjerna tjelesna težina ili mršavljenje, nesanica, bolni sindromi, smanjenje imuniteta, povećana potreba za alkoholom, sedativima, pušenjem
  • emocionalni – depresija, osjećaj gubitka životnog smisla, anksioznost, gubitak motivacije za odlaskom na posao, dosada, izolacija, doživljaj bezvrijednosti, gubitak samopouzdanja, gubitak seksualnog interesa
  • bihevioralni simptomi – iritabilnost, eksplozivnost, gubitak koncentracije, negativni stav prema poslu, međuljudski sukobi, bezosjećajnost, obiteljski problemi, razvod braka, suicid.

Razlikujemo tri stupnja izgorjelosti na poslu:

  • Prvi – početna načetost stresom (anksioznost, razdražljivost, problemi koncentracije, palpitacije, nesanica)
  • Drugi – reaktivna kompenzacija stresa sa očuvanjem enegije (pretjerano kašnjenje na posao, odgađanje poslova, opadanje seksualne želje, izolacija od prijatelja, stalni umor)
  • Treći – faza istrošenosti (kronična depresija, pad otpornosti sa poboljevanjem, kronične glavobolje i migrene, želja za odlaskom iz obitelji , napuštanje prijatelja, suicidalne misli

Prema istraživanjima u RH 12 % LOM se nalazi u drugom stupnju izgaranja, a 7,19% u trećem. To ukazuje na zabrinjavajuće stanje u našoj profesiji koje je posljedica zbivanja u posljednjem desetljeću. Uvođenjem zakupa došlo je do poslovne nesigurnosti, slabljenja komunikacije, neizjednačenih uvjeta rada-prostora, opreme, broja pacijenata, što uz administrativne zahtjeve čini naše specifičnosti koje pomažu razvoju sindroma izgaranja.

Kako bismo se uspješno suočili sa stresom na radnom mjestu, moramo ga prije svega biti svjesni.

Poznata su tri klasična načina za suočavanje sa stresom:

  • mijenjanje situacije, uklanjanje izvora stresa
  • izbjegavanje stresne situacije ( kada nismo u stanju promijeniti izvor stresa)
  • prihvaćanje stresne situacije ( preventivno djelovanje na podizanju psihofizičke otpornosti, što ujedno daje i najbolje rezultate; to postižemo redovitom prehranom, tjelovježbom, tehnikama opuštanja, samoohrabrivanjem, pozitivnim razmišljanjem o sebi i drugima, održavanjem dobrih odnosa sa osobama koje su nam važne, očuvanjem smisla za organiziranjem slobodnog vremena)

Postoje testovi za određivanje razine stresa na temelju saznanja o četiri osnovna faktora opterećenja( kronični manjak vremena, pretjerana odgovornost, manjak podrške, pretjerana očekivanja od samog sebe i svoje okoline).

UPITNIK ZA SAMOPROCJENU RAZINE STRESA

  1. Događa li vam se da imate premalo vremena za zabavu?
  2. Osjećate li da imate premalo podrške i pomoći?
  3. Javlja li vam se pomanjkanje vremena za rad?
  4. Imate li teškoća sa spavanjem?
  5. Da li ljudi očekuju previše od vas?
  6. Imate li osjećaj shrvanosti?
  7. Da li ste zaboravni ili neodlučni zbog preopterećenosti?
  8. Da li ste pod velikim pritiskom?
  9. Osjećate li se previše odgovorni?
  10. Da li ste premoreni pri kraju radnog dana?

Odgovori se boduju a) skoro uvijek- 4 boda b) često – 3 boda c)rijetko -2 boda d) skoro nikad – 1bod

Ukupan zbroj bodova 25-40 ukazuje na visoku razinu stresa koja nas može psihofizički iscrpiti.

Pratite nas: